Redegjørelse etter Åpenhetsloven – Meyership AS
Dato: 4.6.2024
Meyership AS er en tjenesteytende virksomhet lokalisert i Mo i Rana. Selskapet er hovedselskap i konsernet, som i tillegg består av Meyership Eiendom AS, M Økonomi AS, Mosjøen Transport AS og Midt-Norsk Eiendomsselskap AS, gjennom eierskap på 50 % og mer. Selskapet er i hovedsak et regionalt selskap på Helgeland, med aktiviteter i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund. Hovedområde for aktivitet er mellom Oslo og Troms.
Hovedaktivitetene i Meyership AS er logistikktjenester innen bil, container, fly og bane, samt terminaltjenester og lagring. Tjenestene utføres primært gjennom eget utstyr innen kjøretøy og containere, samt delvis på bane. Distribusjon av gods på fly utføres delvis av selskapet.
Daglig leder har ansvaret for forsvarligheten i virksomheten. Dette inkluderer å sikre bedriftens systemer for ivaretagelse av ansattes rettigheter etter lovverk og tariffavtaler, samt sikre at det foreligger tilstrekkelige rutiner og opplæring for å ivareta et trygt arbeidsmiljø. Det legges stor vekt på et godt samarbeid med tillitsvalgte i alle spørsmål av stor betydning for de ansatte. Det er etablert verneorganisasjon i henhold til Arbeidsmiljøloven.
Arbeidsprosesser er beskrevet i selskapets dataverktøy Landax, gjennom prosedyrer for den enkelte aktivitet. Avviksmodellen ligger i dette programmet, som er lett å bruke for de ansatte, slik at registrering av brudd på prosedyrer og andre uønskede hendelser gjennomføres løpende.
Meyership AS sine aktiviteter skal ikke medføre negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Leverandører skal forholde seg til Meyership-konsernets etiske retningslinjer for leverandører, som presiserer at leverandøren må oppfylle internasjonalt anerkjente standarder for forsvarlighet.
Avdekke negative konsekvenser og risiko for negative konsekvenser
Meyership AS har vurdert virksomheten opp mot formålet og bestemmelsene i Åpenhetsloven. Som primært regionalt logistikkselskap på Helgeland har man ikke kunnet identifisere negative konsekvenser av dette for noens grunnleggende menneskerettigheter.
Alle ansatte i Meyership AS har standardiserte arbeidsavtaler, med lønns- og arbeidsvilkår i henhold til inngått tariffavtale, eller bedre vilkår enn tariffbestemt. Det kan dokumenteres at virksomheten over tid har oppfylt sine arbeidsrettslige plikter.
Meyership AS kjøper produkter og tjenester fra andre virksomheter. Kategoriene er som følger:
- Lokale tjenester for vedlikehold av kjøretøy, vedlikehold av bygninger og drivstoff kjøretøy.
- Andre servicetjenester innen renhold, data og sikkerhet.
- Kjøretøy og utstyr for logistikkproduksjon kjøpes fra regionale aktører innen storbilsegmentet, samt småbil, truck og container.
- Innkjøp av logistikktjenester i vår region, samt andre regioner, som trenges for å gjennomføre et logistikkoppdrag på vegne av en av våre kunder. Import av fyringspellets inngår også i innkjøpsgrunnlaget.
Lokale leverandører har man innkjøpsavtaler med, basert på et visst årlig forbruk. Kjøretøy, som primært investeres i, har produksjonsland som Sverige, Tyskland, og Japan. Ingen kjøp skjer direkte fra produsent i utlandet, kun gjennom kjente kanaler i Norge. Få leverandører brukes, og de har vært benyttet over flere tiår.
Leverandørene som brukes, har akseptert Meyership AS sine etiske retningslinjer for leverandører. Hos leverandører som henter utstyr verden rundt for ferdigstillelse av produktet vi overtar, er det vanskelig å følge opp underleverandører innenfor enkeltkomponenter. Våre leverandører har forpliktet seg til å ivareta kontrollfunksjonen overfor sine underleverandører. Man har ikke avdekket noen brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår hos disse.
Tiltak for å begrense risiko
Meyership AS er klar over at det kan finnes risiko for at vår virksomhet i fremtiden kan medføre krenkelser av noens rettigheter på måter som ikke er akseptable. Vårt tiltak er i så måte å jobbe med gode leverandøroppfølginger og sikre at alle leverandører aksepterer og følger de etiske retningslinjer gitt av konsernet.
I vår bransje er det nærliggende å følge opp potensielle leverandører innen transportsegmentet, med fokus på misbruk av kabotasje og brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold. Risikoen er forhøyet hvis man bruker en leverandør fra et land som ikke har de samme etiske retningslinjer som oss, da transport er en internasjonal aktivitet som krysser mange landegrenser.
Løpende vurderinger på hva som er akseptable løsninger, er et virkemiddel som må tas i bruk i slike situasjoner. Avståelse fra transportoppdrag er en annen konsekvens som kan iverksettes, hvis man ikke kan stå inne for det etiske aspektet i det enkelte tilfellet.